شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در یک نگاه

کارخانه توليد ورق گالوانيزه، ويژه استفاده در صنعت ساخت بدنه خودرو در استان چهارمحال و بختياري در منطقه سفيد دشت از توابع شهرستان بروجن  احداث شده است . جهت اجراي واحد صنعتی ، زميني به مساحت 150 هكتار در حاشيه  جاده بروجن -شهرکرد در نظر گرفته شده است كه از نظر جغرافيايي در 32 درجه و 10 دقيقه ي  عرض شمالي و 51 درجه و 10 دقيقه ي  طول شرقي و به فاصله ي  حدود 28 كيلومتر از شهرستان بروجن و 34 كيلومتر از شهركرد واقع شده است . ارتفاع محل کارخانه از سطح دريا حدود 2200 متر مي باشد . ناحيه از نظر آب و هوايي در منطقه   نيمه مرطوب معتدل بازمــستانهاي ســـرد و در خط بارندگي 300 ميليمتر در سال  قرار دارد .

پیش بینی توليد اين واحد صنعتي 300 هزار تن در سال در نظر گرفته شده بود که با تنفیذ قرارداد به  400 هزار تن در سال توسعه داده شد. ورق گالوانيزه تولیدی این شرکت جایگزین ورقهای وارداتی فعلی مصرفی در صنایع ساخت بدنه خودرو خواهد شد که با ویژگی های عدم خودرگی و مقاومت بالا در برابر علتهای گوناگون فرسودگی از قبیل نمکهای محلول در آب ،آلودگی هوا ،رطوبت و سایر مواد خورنده بوده و بدین وسیله بدنه اتومبیلهای تولید شده با این گونه ورق دوام و پایداری بسیار بالاتری خواهد داشت.
مواد اولیه ورودی به كارخانه از انواع ورقهاي سرد نورد شده با کیفیت بسیار بالا در نظر گرفته شده كه مطابق با آخرين دستاورد هاي تكنولوژي روز جهان است و این مواد در شرکت فولاد مبارکه تولید و جهت استفاده به این کارخانه منتقل می شود و در صورت نیاز بیشتر مواد اولیه را میتوان از تولیدات دیگر صنایع داخلی و یا تولیدات کشورهای خارج وارد نمود
از ويژگيهاي ورق تولیدی میتوان به فرم پذیری بسیار بالا ، مقاومت در عين نازكي ، صافي فوق العاده بالا و رنگ پذيري بسيار خوب آنها اشاره نمود.
بديهي است كه با توليد اين ورق در كشور قيمت تمام شده این محصول در بازار نسبت به قیمت مشابه خارجی و وارداتی کاهش چشمگیری داشته و در جهت متعادل نمودن قیمت تمام شده خودرو در ایران نقش بسزایی خواهد داشت.
حمل و نقل مواد اولیه از محل تولید  به کارخانه و نیز محصول از کارخانه تا محل مصرف در حال حاضر از طريق شبكه مواصلاتی جاده اي موجود، میسر بوده و نظر به صنعتی شدن منطقه و احداث کارخانه سیمان در مجاورت این واحد صنعتی و صنایع آتی با پیش بینی اتصال خط ریلی، امکانات آسان تری را در جهت حمل و نقل و ترانزیت در منطقه ایجاد خواهد نمود.
با توجه به امکان اتصال به شبکه ریلی که مطالعات آن انجام شده هزینه های حمل و نقل به میزان قابل ملاحظه ای کاهش و نهایتاً قیمت محصول تمام شده به صورت مقایسه ای در  بازار جهانی فعلی قابل رقابت با نمونه های مشابه است.
از آنجایی که صنایع فولاد بعنوان صنایع مادر همواره در پیشرفت و توسعه اقتصادی مناطق محل تاسیس تاثیر بسزایی دارند ،پیش بینی میگردد که با احداث این کارخانه ، با توجه به سطح فن آوری پیش بینی توسعه ،چشمگیری در صنعت منطقه مشاهده گردد.