توسعه و تنوع، رمز موفقيت

وحید میرزایی مدیرعامل شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری :

در عصر امروزي و با سرعت گرفتن تحولات و پيشرفت‌ها، تنوع‌بخشي و ارتقاي سطح کيفي محصولات عاملي اساسي و مهم در رشد و توسعه بنگاه‌هاي اقتصادي و کسب سهم از بازارهاي داخلي و بين‌المللي به شمار مي‌آيد. در همين راستا شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختياري همواره توسعه سبد محصولات خود را، همگام با تقاضاي مصرف‌کنندگان و آخرين پيشرفت‌هاي روز، سرلوحه برنامه‌ريزي‌ها و سياست‌گذاري‌ها در اجراي طرح‌هاي توسعه خود قرار داده است. اين شرکت امروز قادر است تا اکثر ورق‌هاي فولادي مورد نياز صنعت خودروي کشور را توليد کند. در واقع رمز موفقيت اين شرکت را مي‌توان توسعه و تنوع سبد محصولات معرفي کرد.

جهان امروز سریع‌تر از هر زمان دیگری در حال تغییر است. رشد تکنولوژی‌ها، تغییرات نیاز و تقاضای مشتریان و تحولات بازارهای بین‌المللی، امروز صنعت و اقتصاد جهان را دستخوش تحولات همه‌جانبه و بی‌سابقه‌ای ساخته است. در این شرایط، تمامی بنگاه‌های اقتصادی و واحدهای صنعتی برای تامین نیاز مشتریان، حفظ سهم خود در بازارها و پیشی گرفتن از سایرین در بازارهای رقابتی، ناچار هستند تا خود را با آخرین تغییر و تحولات دنیای امروز هماهنگ و همگام سازند، به طوری که می‌توان گفت در شرایط کنونی، بقا در محیط کسب‌وکار جهانی و رقابتی نیازمند تغییر و به‌روزرسانی فرایندها و تکنولوژی‌های مورد استفاده در ساختارهای چابک و متمایل به رضایت مشتری است و تکنولوژی، به عنوان یک نیروی محرک حیاتی، اهداف عملکردی و تصمیم‏گیری بهتر کسب‌وکار را به صورتِ به‌هنگام تسهیل می‌کند.
در سال‌های اخیر، تکنولوژی و فناوری‌ها به بخشی جدانشدنی و مهم از صنایع و بخش‌های تجاری تبدیل شده‌اند، تا جایی که می‌توان گفت راه‌اندازی و رشد کسب‌و‌کارها بدون بهره‌گیری از فناوری‌های نوین، دیگر ممکن نیست. صنعت فولاد هم، به عنوان یکی از صنایع مادر و از کلیدی‌ترین حلقه‌های رشد اقتصادی، از اهمیت زیادی برخوردار است و نمی‌تواند از فناوری‌های نوین بی‌نیاز باشد.
در همین راستا، شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری طرح‌های توسعه خود را با هدف افزایش کیفیت محصولات شناسایی کرده و به مرحله اجرا درآورده است. با اتمام این پروژه‌ها، سبد محصولات این شرکت از تنوع بالاتری برخوردار خواهد شد که این مسئله رضایت هرچه بیشتر مشتریان را در پی خواهد داشت. نکته مهم در خصوص موانع و چالش‌های موجود در راستای گسترش فعالیت‌های توسعه‌ای، تحریم‌های بین‌المللی است؛ زیرا متاسفانه با تشدید تحریم‌ها مراودات فنی با مشکلات جدی مواجه می‌شوند.
در صورت رشد صنایع خودروسازی کشور در آینده و با توجه به بی‌نیاز شدن کشور از واردات محصولات گالوانیزه ویژه مورد استفاده در صنایع خودروسازی توسط شرکت ورق خودرو، ارزش افزوده قابل‌توجهی خلق خواهد شد. امید است که با تکیه بر دانش فنی داخلی و استفاده از ظرفیت‌های عظیم ایران، شاهد رویدادهای مناسبی در تمامی صنایع کشور، به‌ویژه در صنعت فولاد و خودروسازی باشیم.

همگام با پیشرفت، همسو با توسعه

بقا و حیات اقتصادی سازمان‌ها و بنگاه‌های اقتصادی به منظور ورود به محیط‌های رقابتی داخلی و عرصه‌های تجاری بین‌المللی مستلزم توجه ویژه به رخدادهای فنی و ترسیم دیدگاه‌های تکنولوژیک است و در اولویت قرار ندادن این مبحث موفقيت سازمان‌ها را به طور فزاينده‌اي تهديد خواهد کرد.
چابک‌سازی، افزایش بهره‌وری، ارتقای سطح کیفی محصولات، مطابقت هرچه بیشتر محصولات با استانداردهای بین‌المللی و نیز کاهش هزینه‌ها از جمله مهم‌ترین مولفه‌های موثر بر پذیرش تغییرات تکنولوژیک سازمان‌ها هستند.
شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری، به عنوان یکی از بزرگ‌ترین تولیدکنندگان ورق‌های گالوانیزه در کشور، تمرکز خود را بر تولید ورق‌های گالوانیزه ویژه مورد استفاده در صنایع خودروسازی و سایر صنایع قرار داده و توانسته است به رغم فشارها و محدودیت‎‌های ناشی از تحریم‌های بین‌المللی، به یکی از شرکت‌های برتر در زمینه صادرات و ارزآوری به کشور تبدیل شود.
شرکت ورق خودرو، به دلیل در اختیار داشتن تکنولوژی روز دنیا در حوزه تولید محصولات گالوانیزه و با توجه به دریافت گواهینامه‌های استانداردهای معتبر بین‌المللی، طرح توسعه زیرسقف ماشین‌آلات و تجهیزات را در دستور کار قرار داده است. این طرح، پس از بررسی‌های دقیق فنی، در حال اجراست و تا چند ماه آینده به پایان خواهد رسید.

چشم‌انداز توسعه

شرکت ورق خودرو، برای به‌روزرسانی تجهیزات خود، استفاده از خدمات مشاوره‌ای فنی و پشتیبانی و اخذ دانش فنی از شرکت‌های صاحب تکنولوژی را مد نظر دارد؛ زیرا این شرکت قادر است کل نیاز کشور به ورق‌های گالوانیزه خودرو (ورق‌های مورد نیاز داخل بدنه) را با بهترین کیفیت ممکن تامین کند. از این رو، این شرکت همگام با پیشرفت‌های تکنولوژیک و ظهور محصولات جدید، یکی از اهداف استراتژیک خود را توسعه و تنوع سبد محصولات خود تعریف کرده و در همین راستا، دو پروژه بهبود کیفیت سطح و توسعه سبد محصولات را در دستور کار قرار داده است.
پروژه بهبود کیفیت سطح در مراحل نهایی انجام قرار دارد و پروژه توسعه سبد محصولات نیز در دست مطالعه و بررسی فنی است. همچنین پروژه‌های دیگری در خصوص افزایش تنوع محصولات با نگاه به نیازهای آتی بازار داخل و صادرات در حال بررسی هستند.
پروژه بهینه‌سازی خط تولید در ناحیه پوشش‌دهی در شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری با هدف ارتقای کیفیت سطح محصولات تولیدی در حال انجام است. با انجام این پروژه، تولید ورق‌های گالوانیزه در کیفیت‌های سطحی برای استفاده در بدنه نمایان مورد نیاز صنایع خودروسازی و لوازم خانگی تامین خواهد شد. انجام این پروژه سبد محصولات شرکت ورق خودرو را متنوع‌تر خواهد کرد و به تبع آن، آمار تولید نیز رشد قابل‌توجهی خواهد داشت. پیش‌بینی می‌شود که در سال نخست، تقریبا 16 درصد افزایش تولید در محصولات تولیدی حاصل از اجرای این پروژه داشته باشیم.
همچنین بهینه‌سازی کوره آنیلینگ خط تولید، پروژه دیگر شرکت ورق خودرو است که در مرحله بررسی فنی قرار دارد. در حال حاضر محصولات تولیدی شامل گریدهای صنعتی استحکام بالا و کششی و کششی عمیق هستند که با انجام پروژه بهینه‌سازی تجهیز کوره آنیلینگ، گریدهای استحکام بالای پیشرفته، از جمله فولادهای دوفازی، تولید خواهند شد. گفتنی است که شرکت ورق خودرو چهارمحال و بختیاری در هدف‌گذاری‌های خود، علاوه بر تامین نیاز خودروسازان و صنایع لوازم خانگی، صادرات را نیز همواره مد نظر داشته است.